Accueil » Arts » Je travaille sur l’artiste dada Hans Richter. Pouvez-vous me dire s’il existe des écrits évoquant le rapport qu’entretient cet artiste par rapport à l’image et la musique ?Bien à vous,

Je travaille sur l’artiste dada Hans Richter. Pouvez-vous me dire s’il existe des écrits évoquant le rapport qu’entretient cet artiste par rapport à l’image et la musique ?Bien à vous,

    Étiquettes:
    Thème :
    Étiquettes :

    image_pdfimage_print

    Réponse apportée le 01/02/2012  par PARIS Bpi – Actualité, Art moderne, Art contemporain, Presse

    Nous vous proposons des références d’articles que vous pouvez retrouver sur ces deux sites en consultation libre sur internet.

    • BSAP : Bulletin signalétique des Arts plastiques. Bibliographie d’articles de périodiques sur l’art contemporain depuis 1988

    Articles de périodiques :

    ==> Titre : L’ordre de l’image : sur Eggeling, Richter, et le cinéma dadaïste (Périodique)
    Auteurs SERS, Philippe
    Source de l’article La Part de l’Oeil , 9 , 1993
    Collation pp. 166-193 , ill. en n.
    Cote 4°234
    Artistes et personnalités Richter , Hans , 1888-1976
    Descripteurs cinema experimental dada
    Notes (Dossier Arts plastiques et psychanlayse II). Les recherches de Hans Richter, le regard et l’image dans son oeuvre cinématographique, entre 1920 et 1960.
    Langue français

    ==> Titre : Voir le son (Périodique)
    Auteurs Bullot, Erik
    Conférence
    Source de l’article Trafic , 46 , été 2003
    Collation pp. 106-115
    Cote 8°294
    Artistes et personnalités
    Richter , Hans , 1888-1976
    Vertov , Dziga , 1896-1954
    Keaton , Buster , 1895-1966
    Chaplin , Charlie , 1889-1977
    Bullot , Erik
    Descripteurs Conférence , Voir le son , 27 novembre 2002
    Exposition , Le singe de la lumière , novembre-décembre 2002
    Cinéma-son
    Référence , cinéma muet
    perception , synesthésie
    correspondance des arts

    Résumé Sonorité, langage gestuel, écriture : Bullot évoque différentes approches du paradoxe des relations entre image et son, entre corps et parole, entre muet et parlant, et explique à partir de son travail comment le cinéma peut donner à entendre.
    Langue français

    ************************************************************************************************************************************************************
    • BHA : Bibliographie d’histoire de l’art. Bibliographies analytiques sur l’art de 1975 à 2007.

    20 références sur Richter dont voici une sélection :

    ==> Source : BHA
    Document Type : Article (journal)
    Title : L’ordre de l’image : sur Eggelin, Richter et le cinéma dadaïste.
    Main Author : Sers, Philippe
    Journal Title : Part de l’oeil ; Vol. 9 (1993), p. p. 167-193 ; 0773-9532
    Publisher : (BEL) , 1993
    Description : 194 p. : 57 ill. (col. ill.)

    Abstract : Etude presque entièrement consacrée à l’oeuvre cinématographique de Hans Richter, de Rythme 21 (1921) à Dadascope (1956-67). Le but de Richter était de s’affranchir de l’ordre causal en montrant que le désordre apparent du hasard révèle en fait l’ordre réel

    ==> Source : BHA
    Document Type : Article (journal)
    Title : La chasse au sujet : sur le cinéma dada.
    Main Author : Michaud, Philippe-Alain
    Journal Title : Cahiers du Musée national d’art moderne ; Vol. 88 (2004), p. p. 86-91 ; 0181-1525
    Publisher : (FRA) , 2004
    Description : 92 p. : 3 ill. (col. ill.)

    Abstract : Commentaires sur le cinéma dada, caractérisé par une déconstruction du sujet de l’action et/ou du sujet de l’intrigue. Cette déconstruction a pu servir de matrice à la fois au surréalisme et au constructivisme. L’auteur cite les travaux d’Hans Richter, Viking Eggeling, Man Ray, René Clair, Francis Picabia, Fernand Léger

    ==> Source : BHA
    Document Type : Article (book)
    Title : Hans Richter and the Constructivist International.
    Parent Title : Hans Richter : activism, modernism, and the avant-garde
    Main Author : Finkeldey, Bernd
    Other Author(s) : Scherer, Carol ,tr.
    Foster, Stephen C. ,ed. ,collective author
    Publisher : Cambridge, MA (usa) : MIT Press in collaboration with the University of Iowa Museum of Art , 1998
    Description : 30 p. : 8 ill.

    Abstract : Studies Hans Richter’s scroll drawings (1919-1922) in which he, together with Viking Eggeling, sought a universal visual language. Notes the dependence of both men on musical principles, their progression to film, and their association with Theo van Doesburg. Chronicles Richter’s role in the development of German constructivism (with contributions from Dutch, Russian, and Hungarian artists), the Konstructivistische Internationale Schöpferische Arbeitsgemeinschaft (Constructivist International) in Weimar, 1922, the various constructivist manifestoes of the era, and the publication of G (Berlin, 1923 to 1926).

    ==> Source : BHA
    Document Type: Book
    ISBN : 0262061961
    Title :Hans Richter : activism, modernism, and the avant-garde.
    Main Author : Foster, Stephen C.
    Publisher : Cambridge, MA (usa) : MIT Press in collaboration with the University of Iowa Museum of Art , 1998
    Description : xii, 329 p., [4] p. of pl. : ill. (10 col.); bibliogr.; index

    Abstract : Collects seven essays devoted to the avant-garde art and political activism of Hans Richter, plus reprinting and transcribing/translating Richter’s manuscript of the « Demonstration of the Universal Language. » Includes a detailed chronology.

    ==> Source : BHA
    Document Type : Article (book)
    Title : Hans Richter, constructivist filmmaker.
    Parent Title : Hans Richter : activism, modernism, and the avant-garde
    Main Author : Hoffmann, Justin
    Other Author(s) : Nierhaus, Michaela ,tr.
    Foster, Stephen C. ,ed. ,collective author
    Publisher : Cambridge, MA (usa) : MIT Press in collaboration with the University of Iowa Museum of Art , 1998
    Description : p. 72-91, [1] p. of pl. : 5 ill.

    Abstract : Studies the films made by Hans Richter from 1921 to 1927 in light of their ties to Dada and the development of his drawings toward a universal language (undertaken in tandem with Viking Eggeling), which were done on long rolls of paper. Chronicles Richter’s devotion to constructivism – in his films, manifestoes, and the publication of G, a periodical whose five issues appeared from 1923 to 1926.

    ==> Source : BHA
    Document Type : Article (book)
    Title : Hans Richter, Munich dada, and the Munich Republic of Workers’ Councils.
    Parent Title : Hans Richter : activism, modernism, and the avant-garde
    Main Author : Hoffmann, Justin
    Other Author(s) : Slater, Timothy ,tr. Foster, Stephen C. ,ed. ,collective author
    Publisher : Cambridge, MA (usa) : MIT Press in collaboration with the University of Iowa Museum of Art , 1998
    Description : 24 p. : 6 ill.

    Abstract : Explores the roots of Dada in Munich and the connections between Munich and Zurich, to note that the German city was receptive to Hans Richter’s Dada when he returned there in 1919. Chronicles the artist’s political activities in Munich as a leader of the Aktionsausschuss revolutionärer Künstler (Action Committee of Revolutionary Artists) and analyzes the various manifestos issued, contrasting them to Richter’s (and others’) Zurich manifesto of 1918.

    ==> Source : BHA
    Document Type: Article (book) )
    Title : Hans Richter in America : traditional avant-garde values/shifting sociopolitical realities.
    Parent Title : Hans Richter : activism, modernism, and the avant-garde
    Main Author : Milman, Estera
    Other Author(s) : Foster, Stephen C. ,ed. ,collective author
    Publisher : Cambridge, MA (usa) : MIT Press in collaboration with the University of Iowa Museum of Art , 1998
    Description : p. 160-183, [1] p. of pl. : 4 ill.

    Abstract : Surveys Richter’s career in America, especially his work in film, noting that the McCarthyism of the 1950s prompted his admirers to strip him – in their commentaries – of his utopian convictions and fundamental radicalism. Posits that the perceived threat in large part demonstrates Richter’s importance as a spokesman for advanced art in all media, while simultaneously revealing a profound distrust of the avant-garde in the American establishment of the era. Compares Richter’s writings on film with those of Walter Benjamin.

    ==> Source : BHA
    Document Type : Article (book)
    Title : Painterly concepts and filmic objects : the interaction of expression and reproduction in early avant-garde film.
    Parent Title :European avant-garde : new perspectives : Avantgarde, Avantgardekritik, Avantgardeforschung
    Main Author : Macrae, David
    Other Author(s) : Scheunemann, Dietrich ,ed. ,collective author
    Publisher : Amsterdam (NLD) : Rodopi , 2000
    Description : 137-154, 270 : 2 ill.

    Abstract : Analyses the interaction between expression and representation in European avant-garde films of the early 1920s, including films by Hans Richter and Marcel Duchamp.

    ==> Source : BHA
    Document Type : Article (journal)
    Title : Dada between heaven and hell : abstraction and universal language in the « Rhythm » films of Hans Richter.
    Main Author : Turvey, Malcolm
    Journal Title : October ; Vol. 105 (summer 2003), p. 13-36 ; 0162-2870
    Description : 24 p. : 9 ill.

    Abstract : Considers Hans Richter’s three Rhythm films (1921-24), which he claimed to be Dadaist. Suggests that Richter’s claim reflects his functionalist rather than essentialist approach to Dada, and that the films represent his quest for a universal language.

    ==> Source : BHA
    Document Type :Article (book)
    Title : Appendix : Demonstration of the « universal language ».
    Parent Title : Hans Richter : activism, modernism, and the avant-garde
    Main Author : Richter, Hans
    Other Author(s) : Stadler, Harald ,tr. Foster, Stephen C. ,ed. ,collective author
    Publisher : Cambridge, MA (usa) : MIT Press in collaboration with the University of Iowa Museum of Art , 1998
    Description : 56 p. : 27 ill.

    Abstract : Reproduces Richter’s manuscript – a demonstration from the 1950s of the universal language (Universelle Sprache) he and Viking Eggeling developed ca.1920 – along with a side-by-side translation of the notations from the German.

    Pour localiser ces périodiques, nous vous conseillons le SUDOC, Système universitaire de documentation, accessible gratuitement à l’adresse :


    Laisser un commentaire

    Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *